En tillämpning av lean-teorin i praktiken är användning av tredjeparts logistikföretag, et så kallade TPL-företag som skapar värde genom till exempel lägre priser och bättre service. För byggbranschen skulle det innebära lägre byggkostnader, kortare byggtider och även förbättrade arbetsmiljö för de anställda. Värdet skapas genom operativ effektivitet, resursdelning, nätverksutveckling och förbättrade affärsprocesser. (TPL - vem gör vad).
TPL-företag är en ny typ av tjänsteföretag som har vuxit sig allt starkare under de senaste tjugo åren, begreppet innebär att det egna företaget outsourcar en del av sin verksamhet och låter ett annat företag sköta det. De första TPL-företaget kom igång vid slutet på 80-talet. Huvuduppgiften för TPL-företag var oftast begränsat till lagerhållning och transporter och möjligheten till flexibilitet och egna initiativ var rätt så begränsad. Kommunikation och samarbete mellan TPL-företag och dess kunder var alltför dålig utvecklat och sällan ledde samarbetet till förlängda kontrakt eller utökat verksamhet. Kostnaderna för TPL-företagen var väldigt högt och framtiden såg inte så ljust ut för de och deras onöjda kunder (Tredjepartslogistik - principer för ökad lönsamhet).
IT-utvecklingen på 90-talet underlättade det administrativa arbetet och globala utveckling i branschen bidrog kraftig till TPL-företagens framsteg. TPL-företag har fortfarande än idag lagerhållning och transport som huvudsyssla men informationsbaserade och värdehöjande aktiviteter förekommer i allt mer utsträckning (TPL marknaden mognar).
fredag 28 december 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar