fredag 28 december 2012

Leveransservice

Leveransservice brukar delas upp i flera mindre leveransserviceelement. Uppfattningen om elementens omfattning och innebörd kan variera mellan olika företag. Den leveransservice element som är relevanta för byggsektorn är leveranspålitlighet, leveranssäkerhet och information och IT-kommunikation. Deras omfattning och innebörd förklaras enligt följande:


1. Ledtid- är tiden från orderläggning till leverans Långa ledtider innebär att det är nödvändigt med lager för att kunna möta efterfrågan. Orderkvalitet bestäms oftast då genom spekulationer och statistik. Kortare ledtider gör det möjligt att minska lagret och istället lägga order när efterfrågan är känd.


2. Leveranspålitlighet är tillförlitligheten i ledtiden. Det är oftast önskvärt att få leveransen på uttalad tidpunkt. Både för sena och faktiskt för tidiga leveranser kan ställa till problem.


3. Leveranssäkerhet innebär rätt vara i rätt mängd med rätt kvalitet. Att leveranssäkerhet hos leverantören skall vara högt är något de flesta kunder tar för givet. Att en pall helt plötsligt innebär 50 artiklar istället för 100 kan få förödande konsekvenser för kunden. Om varans beskaffenhet ändras från leverans till leverans innebär också detta problem för kunden.


4. Information och framför allt kommunikation är livsviktigt när tidskraven ökar. Att leverantören ser och lyssnar till kundens behov är viktigt. Exempelvis kan kunden vilja ha information om olika leveransmöjligheter, ledtider eller kunna följa och övervaka en leverans (Modern logistik – för ökad lönsamhet).




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar