Det finns fördelar och nackdelar med de flesta företag och TPL-företag är inget undantag, men om man använder sig korrekt av TPL-företag så kan fördelarna väga mer. Fördelarna med att outsourca delar av sin verksamhet kan vara flera. När ett företag ska införa ett nytt arbetsmoment, en ny teknik eller rutin så slipper man dyra investeringar samt att arbete med att rekrytera och utbilda personal. Ett TPL-företag med special kompetentes inom området skulle kunna utföra arbetet effektivare än vad det egna företaget skulle kunna göra idag.
Det egna företaget kan satsa pengar och resurser på att förbättra sin egen kärnkompetens. Antalet led i processen kan minskas om allt beställt arbete utförs av ett och samma företag. Sammanfattningsvis så är huvudfördelen den direkt kostnadsmässiga men naturligtvis även kvalitetsförbättringar bidrar i längden till att verksamheten hos huvudföretagen blir mer lönsam.
Kostnadsbesparingar som är relaterade till kvalitetsförbättringar är oftast svåra att mäta under en kort tid men dock en viktig faktor att ta hänsyn till vid användning av TPL-företag. En annan viktig fördel att ta hänsyn till är arbetsmiljö situation och säkerheten. Många utav det så kallade lyft och "bär jobben" utförs i icke ergonomiska arbetsställningar vilket medför skador och sjukskrivingar. Enligt byggrapporter så utgör kostnader för hälsa och säkerhet 12 % av produktionskostnaderna (Josephson, Saukkorripi, 2005).
När man granskar nackdelarna med outsourcing av verksamhet kan det bli svårt att avgöra om man räknar med lång sikt. En naturlig risk vore att det kan variera när det gäller kunskap och kompetens hos de olika TPL-företag. Dessutom så kan det egna företaget tappa en viss kontroll över sina aktiviteter. Det finns även risk med att det egna företaget går miste om kompetens eller att kompetens bara överförs till TPL-företag. Detta skulle leda till försämrad konkurrenskraft på lång sikt vilket kan bli svårt att återfå. Andra nackdelar värda att nämna är ökat beroende av leverantörer, uppföljning av kostnader som är relaterade till samarbetet med TPL-företaget samt att risk för kommunikations och organisationsproblem under "flytt tiden" av egen verksamhet till TPL-företaget. En annan viktig fakta kan vara risken med att konfidentiell information kan läcka ut samt risk för sociala och juridiska problem (Tredjepartslogistik – principer för ökad lönsamhet).
fredag 28 december 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar