Lean har sitt ursprung i Japan och Toyota. Företaget har under många år systematiskt arbetat med förbättringar för att minimera slöseri och deras system för produktion kallas TPS, Toyota Produktion System. Utifrån deras metoder har sedan konceptet Lean utvecklats. Anledningen till att Toyota började arbeta med sitt produktionssystem var att man var tvungen att utveckla sitt företag för att överleva. Toyota hade stora problem både med antalet bilar man producerade och deras kvalitet. Efter det att ingenjörer från Toyota hade studerat Fords fabriker i USA, som var uppbyggda på massproduktion, insåg man att detta var inte den väg som Toyota skulle gå (Pascal Dennis, 2002).
Toyota stod på konkursens och man insåg att man var tvungen att göra ett avtal med personalen på företaget. I detta avtal ingick bland annat att personalen fick livstidsanställning och därmed blev de anställda en fast kostnad och betraktades därför som företagets viktigaste resurs. Detta ligger till grund för filosofin i TPS som bygger på att ta till vara på de resurser man har i företaget, utnyttja dessa på bästa sätt, för att eliminera slöseri baserat på ett långsiktigt tänkande.
Lean bygger på en kultur utifrån en företagsfilosofi som innebär arbete med ständiga förbättringar. Lean är inte en tillverkningslåda utan en kultur , en filosofi som måste genomsyra hela företaget där alla måste vara delaktiga. Resultatsnål produktion når man inte genom att införa ett antal metoder, det är ett helt system som måste genomsyra företagets kultur och tillämpas på alla områden (Liker, JK, 2004).
Lean kan beskrivas utifrån ett hus som måste stå på en stadig grund som består av filosofin, värderingar och även standardiseringar. Taket utgör målet att med kundfokus producera ovh leverera varor av bästa kvalitet med den kortaste ledtiden. Väggarna består av JIT (just in time), tillverka rätt saker i rätt tid till rätt pris.
Viktigt med Lean är att få ett engagemang bland medarbetarna där man på ett systematiskt sätt, tillsammans arbetar med ständiga förbättringar. Lean ser företaget utifrån en värdekedja, från leverantör till slutkund, där det finns ett genomflöde av produkter och på så vis skapar man ett kundvärde. I en värdekedja finns det aktiviteter som är värdeskapande och andra som inte är det (Liker, JK, 2004).
Värdeskapande aktiviteter är allt som kunden vill betala för, och slöseri är det som kunden inte vill betala för, minskar man slöserierna får man ett snabbare genomflöde vilket bland annat leder till nöjdare kund och ett bättre utnyttjande av resurserna. Slöserier, muda är motsatsen till värde som är det kunden vill betala för. Det finns 8 st v dessa slöserier, överproduktion, väntan, rörelse, överarbete, outnyttjad kreativitet, transporter, omarbete och lager. Bland dessa olika slöserier ser man allvarligt på överproduktion, för att eliminera slöserier så använder man sig utav 14 viktiga principerna. De kan delas upp i fyra olika grupper, filosofi, processer, människa och medarbetare och problemlösning, där grundstenen är Toyotas filosofi (Liker JK, 2004).
torsdag 27 december 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar