fredag 28 december 2012

Lean och logistik

Den största möjligheten till förbättringar i byggindustrin finner vi hos de icke värdeskapande processerna. Genom att eliminera dessa får företaget en effektivare verksamhet ur kvalitet, tid och ekonomisk synpunkt. De icke värdeskapande processerna är naturligtvis till stort hjälp inom logistik och även inom byggbranschen som har stort behov av detta.

Man kan tydligt se ett samband mellan lean-teorin och en väl fungerande logistik. Definition av en god logistik är att ha rätt material på rätt plats vid rätt tidpunkt, detta anses vara en av logistikens grundstenar, detta är då naturligt att logistik och lean-teorin går då hand i hand (Effektivt byggande – utmana dina processer). Inom lean-metoden är det viktigt att arbetet ska vara värdeskapande och även om fokus är på kunden så bör naturligtvis arbetet skapa värde för egna företaget och dess medarbetare.

Detta värde kan betraktas på flera sätt och det mest självklara är då lön för utfört arbete. Men värde för företag arbetarna är betydligt mer än bara lönen. Företaget kan låta arbetarna skapa mer värde genom att låta de ha inflytande och vara delaktiga i företagets planering och strategiska arbetet. Många yrkesarbetare har goda erfarenheter och kompetens av från olika tidigare projekt, denna kompetens och vilja att utvecklas bör tas tillvara av företaget. Det är viktigt att utbilda och träna medarbetarna som i sin tur förbättrar företaget genom att höja värdet av utförda arbetet.

Det är värd att nämnas att byggandet bör även skapa värde för samhället, detta kan uppnås genom att erbjuda säkrare och bättre arbetsmiljö inom byggbranschen där man ville gärna arbeta länge och genom att sänka kostnaderna för byggandet kan flera människor ha möjligheten till kunna ha tillgång till bra och betydligt mindre kostsamma boende.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar