Denna filosofi består av fyra principer som här nedan nämns kort.
1. Angrip grundläggande problem: JIT-principen betonar att det är meningslöst att överskyla större problem som flaskhalsar eller dåliga leverantörer. Det är mycket bättre att lösa dessa grundläggande problem och undvika att företagsledningen blir en "brandkår".
2. Undanröj slöseri: Slöseri är allt arbete som inte höjer produktion/tjänstens värde, till exempel översyn, transport och lagring. JIT-principen understryker att sådant arbete måste undvikas för att förbättra företagets totala effektivitet.
3. Sträva efter enkelheten: Alla metoder som används mest skall vara enkla för att fungera. JIT-systemet förenklar flödet av material och information för att sedan kunna införas i ett enkelt system.
4. Utforma system som upptäcker problem: För att kunna lösa grundläggande problem måste de först upptäckas. Ett exempel är kanban- eller dragande avlastningssystem, vilka upptäcker flaskhalsar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar